Aktualności

Konferencja EduChallenge 2020

27 listopada nauczycielki naszej szkoły: Aneta Dobrzyńska i Magdalena Niedlich-Liczkowska wzięły udział w międzynarodowej konferencji dla nauczycieli pn. EDUchallenge 2020WORKING OUTSIDE THE BOX.

W konferencji wzięli udział nauczyciele z Chorwacji, Szwecji, Holandii, Grecji, Hiszpanii, Słowenii, Włoch, Czech, Finlandii i Litwy. Celem spotkania była wymiana doświadczeń związanych ze zdalnym nauczaniem w czasie pandemii.

 

Uczestnicy konferencji przedstawili swoje doświadczenia związane z psychologicznymi i socjologicznymi aspektami nauczania zdalnego. Wszyscy uczestnicy spotkania zaobserwowali symptomy negatywnego wpływu nauczania na odległość na stan emocjonalny, psychikę uczniów. Obecna sytuacja jest szczególnie niekorzystna dla osób bardziej wrażliwych oraz tych, którzy mają problemy w nauce.

Kolejnym problemem jest dostęp do technologii informacyjnej w niektórych krajach. Brak odpowiedniego sprzętu lub niestabilne łącze internetowe uniemożliwiają korzystanie w pełni ze zdalnego nauczania. Z drugiej strony obserwujemy też przypadki maskowania bierności, spadku motywacji do nauki poprzez zgłaszanie problemów technicznych.

Większość nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, ponadpodstawowych ostrzegała przed wzrostem odsetka uczniów, którzy wykorzystują obecną sytuację jako pretekst do opuszczenia systemu edukacji.

Nauczyciele z różnych krajów doszli też do wniosku, że sprawność, z jaką współczesna młodzież posługuje się technologią informacyjną, nie jest równoznaczna z wysokim poziomem umiejętności docierania do wartościowych informacji w Internecie i wykorzystaniem jego zasobów edukacyjnych. Warto zwrócić uwagę na to, że konieczne jest uczenie młodych ludzi docierania do wiarygodnych źródeł informacji i odpowiedniego wykorzystywanie sieci internetowej do celów edukacyjnych.

Podczas dyskusji zwrócono także uwagę na długofalowe skutki obecnej sytuacji, takie jak: zachowania aspołeczne, zagubienie w rzeczywistości wirtualnej. Z drugiej strony, krytyczna sytuacja, w jakiej się znajdujemy, jest też dobrym testem zdolności adaptacyjnych, zarówno dla młodzieży, jak i nauczycieli. Ważne jest, aby obie strony wykazały się wytrwałością i elastycznością w podejściu do nauki i nauczania oraz wzajemnym zrozumieniem i wykorzystały doświadczenia z tej sytuacji do zbudowania lepszych relacji na linii nauczyciel – uczeń.

Wróć